Waarom de schoonheidsbranche zichzelf opnieuw uit moet vinden.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Cidesco heb ik een presentatie gegeven over de ontwikkelingen in de professionele schoonheidsbranche die de afgelopen 15 jaar hebben plaatsgevonden en met welke trends en ontwikkelingen bedrijven, merken en professionals de komende jaren rekening moeten houden.

Aan de hand van zoekgedrag op internet heb ik laten zien waar de consument naar op zoek was en wat er de afgelopen jaren in de ‘mindset’ van de consument veranderd is. Zo blijkt uit Google Trends dat gezondheid de afgelopen jaren een populairdere zoekterm is geworden dan mooi zijn. Delen is het nieuwe hebben, iets kunnen doen is vandaag de dag vaak belangrijker dan iets bezitten.

De consument heeft geen duidelijk beeld van wat een schoonheidsspecialiste voor hen kan betekenen (Whats in it for me) en welke kwaliteit er geleverd wordt.

Ook heeft de branche te maken met technologische ontwikkelingen die beautybehandelingen effectiever, sneller, goedkoper of goedkoper maken. Het grijze gebied tussen schoonheidsbehandelingen en medische behandelingen wordt de komende jaren scherper gedefinieerd. Onder de beautyprofessionals wordt het kaf van het koren gescheiden.

Wie bepalen er vandaag de dag wat schoonheid is en hoe geloofwaardig zijn de beloften van cosmeticamerken nog? Hoe bereik je de consument die steeds meer tijd online is? Via welke social media kanalen?

Conclusie: beauty is niet meer wat het geweest is, wat nu?

Wie nu niet bouwt aan het bereik en de betrokkenheid van zijn eigen klanten, zal het straks moeilijk hebben om zijn marktpositie te behouden. Juist nu geldt het oude Darwinistische principe: ‘Het is niet de sterkste die wint, maar diegene die zich het snelste aanpast. Omdat er in de professionele schoonheidsbranche weinig grote multinationals actief zijn, maar juist veel kleine, wendbare bedrijven liggen de kansen nu nog voor het oprapen.

Het is mijn missie om bedrijven, merken en professionals in food, health, beauty en wellness te ondersteunen bij het pakken van hun kansen en bij het behalen van een optimale online propositie. Ik help je met het scherpstellen van je positionering, campagnes op social media, websiteoptimalisatie en data-analyse. Ik zorg dat klanten jou goed vinden met behulp van een slimme content marketing, social media marketing en SEO.

Kijk voor meer info op www.ingedemunnik.nl of volg mij via Facebook https://www.facebook.com/IngedeMunniknl/